داعش و بانک


گسترش بانکداری در جهان طی یک قرن اخیر موضوعی بسیار پر اهمیت است اما وقتی این رویداد با فناوری گره می خورد، عرصه ای گسترده در گردش مالی را شاهد خواهیم بود.

 

ماهنامه همشهری پایداری - مهدی نیماجی: گسترش بانکداری در جهان طی یک قرن اخیر موضوعی بسیار پر اهمیت است اما وقتی این رویداد با فناوری گره می خورد، عرصه ای گسترده در گردش مالی را شاهد خواهیم بود. داعش که در سال های اخیر به عنوان بزرگ ترین گروه تروریستی دنیا شناخته می شود، جمعیتی پنج میلیونی را در مناطق تحت اشغال خود در اختیار دارد. این مسئله نتیجه ای جز بروز یک سیستم اقتصادی پیچیده نخواهد داشت.

 

گروه تروریستی داعش که در عراق و سوریه فعال است، نه تنها ثروتمندترین تشکیلات تروریستی تاریخ معاصر است بلکه از نظر تامین مالی نیز موفق عمل کرده و همچون ساختارهای مافیایی اداره می شود. تامین منافع مالی آن که در حدود دو میلیارد دلار برآورد می شود، بیشتر از طریق قاچاق، باج گیری، غارت، گروگان گیری و فروش زنان انجام می شود. از همین روی یکی از نقاط قوت این گروه تروریستی، توان مالی آن است که توانسته با تکیه بر آن، به جذب بسیاری از جوانان بیکار و نیازمند از کشورهای مختلف اقدام کند و به تقویت زیرساخت های خود بپردازد.

 

آمده اند که بمانند

از سوی دیگر داعش نشان داده که آمده است در دراز مدت در سرزمین های تحت سلطه خود بماند. به همین منظور اقدام به راه اندازی بانک کرده است. در همین راستا در موصل که مرکز داعش بود اقدام به تاسیس بانک کرده تا به واسطه آن اسکناس های قدیمی را تعویض کرده و نیز در زمینه اعطای وام به شهروندان و اعضای خود فعالیت کند. همین مسئله باعث بروز نگرانی درباره تلاش این گروه تروریستی برای جمع آوری مبالغ مالی با هدف تامین هزینه های خود شده است.

همچنین گروه تروریستی داعش با سوءاستفاده از نیاز مالی ساکنان شهر موصل شروع به اعطای وام بدون بهره کرده بود که همین امر باعث افزایش تعداد مراجعه کنندگان شده بود. افتتاح بانک داعش در شهر موصل باعث بروز نگرانی درباره ارسال سپرده ها به اعضای این گروه تروریستی در مناطق مختلف عراق و سوریه شده بود.



کادوناز | جدیدترین و بروز ترین مطالب در زمینه های خبر و بازیگران و فرهنگ و هنر و مقالات پزشکی و سبک زندگی و سرگرمی و بهداشت و تکنولوژی و دنیای مد و آشپزی.