دکور و روانشناسی


هنگام صحبت از دکوراسیون و تزیینات داخلی، معمولا موضوع از دیدگاه زیباشناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اینکه چگونه به جلوه‌ای دلخواه دست پیدا کنیم؟ کدام سبک چیدمان را الگو بدانیم یا چه گرایش‌های جدیدی در این زمینه پدید آمده‌اند؟ ولی اینها فقط بخشی از پازلی را تشکیل می‌دهد که باید به‌درستی چیده شود.

 

مجله منزل - فرحناز همدانی زاده: هنگام صحبت از دکوراسیون و تزیینات داخلی،  معمولا موضوع از دیدگاه زیباشناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اینکه چگونه به جلوه‌ای دلخواه دست پیدا کنیم؟ کدام سبک چیدمان را  الگو بدانیم یا چه گرایش‌های جدیدی در این زمینه پدید آمده‌اند؟ ولی اینها فقط بخشی از پازلی را تشکیل می‌دهد که باید به‌درستی چیده شود.

 

 
لغت و معنی!

یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته می‌شود درکی است که از روانشناسی دکوراسیون در ناخودآگاه ما وجود دارد. باور داشته باشیم یا نه، انتخاب‌هایی که در مورد نحوه دکوراسیون مکانی که در آن کار، زندگی یا به هر صورتی گذران وقت  می کنیم، تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی احساسات و ادراک ما دارد. بدین صورت لغت به معنا بدل می‌شود؛ معنایی که وسعت زیادی می‌گیرد. اگر می‌خواهید از حضور حس درست در فضایتان اطمینان حاصل کنید به نکته‌های روانشناسانه این حوزه دقت داشته باشید.
 

خانواده 3 ‌نفره

در مورد تاثیر روانی رنگ‌ها بسیار گفته و در شماره‌های پیشین صحبت شده است، ولی اهمیت این امر به‌قدری است که باید همواره بر آن تاکید کنیم. بی‌شک انتخاب‌های رنگی ما تاثیر فوق‌العاده‌ای بر حال و هوا یا به اصطلاح  «مود» ما دارد و این امر یکی از چالش‌های مهم روانشناختی دکوراسیون برای طراح است.  ساده‌ترین شیوه، کاربرد یک مجموعه سه‌تایی از رنگ‌هاست.
 
 
4 مورد خاص...

هنگامی که وارد فضایی می‌شویم، 4 مورد خیلی زود توجه ما را به خود جلب می‌کند:

1- کارکرد:  آیا فضا با نیازهای ما مطابقت دارد و آنها را برآورده می‌کند؟
 
 
 
2- ارزش مالی: آیا هزینه‌ای که برای آن شده مفید بوده است؟

3- وجه سمبلیک: آیا احساسات ما را برمی‌انگیزد و با آن هماهنگی دارد و برای به‌وجود آوردن حس همراهی و همدلی، از چه اشیا، لوازم و مبلمانی استفاده کرده‌اند؟

4- نشانه: آیا موارد استفاده شده در دکوراسیون، حالتی شخصی و فردی دارد یا حالتی  عمومی و معمولی؟ مثلا آشپزخانه‌ای که روی در یخچال آن تصاویری از افراد خانواده، دوستان و یادگاری‌ها و... قرار دارد، فضای بسیار صمیمانه‌تری برای همه ایجاد می‌کند تا آشپزخانه‌ای مدرن و مینیمالیستی و بیش از اندازه خلوت. انرژی مثبت جاری در فضا با حضور اشیا و رنگ‌ها به افراد منتقل می‌شود و حال و هوای دلنشین‌تری برای ساکنان فراهم می‌آورد.
 

 
 برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت  taaghche.ir اقدام نمائید.
 
 

کادوناز | جدیدترین و بروز ترین مطالب در زمینه های خبر و بازیگران و فرهنگ و هنر و مقالات پزشکی و سبک زندگی و سرگرمی و بهداشت و تکنولوژی و دنیای مد و آشپزی.