طنز : جو گیر نباشیم


پویان فراستی در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

تخصص هموطنان در ایرانیزه کردن همه چیز آن‌قدر بالاست که اگر در ژاپن بودیم می‌توانستیم از این فعالیت برق تولید کنیم. مثلا همین بازی ایران و کره جنوبی را در نظر بگیرید.

سعید عزت‌اللهی در یک حرکت دیدنی، شیوونگ‌چو از کشور کره جنوبی را به خاک و خون کشید و در آخر با یک کارت قرمز از زمین بازی بیرون رفت. حالا اینکه این چه ربطی به اول متن داشت به خودم مربوطه اما به‌طور کلی ایرانیان تلاش قابل توجهی نسبت به شور همه چیز را درآوردن دارند.

در صنعت خودروسازی عزیزان اول یک پیکان زدند بعد یک نفر در کارخانه نشسته بود گفت: «اسی نظرته پشتش رو دراز کنیم؟ من هفته قبل با اهل و عیال رفته بودم شمال فقط تونستم یک تن لوازم با خودم ببرم.

اگر یکم پشتش جا دارتر دربیاد خیلی راحت‌تر میشه سه تن وسیله بار زدها» اسی هم گفت: «بابا دمت گرم! چه مخی هستی تو!» بعد هم تو کارخونه داد زد: بچه‌ها درازش کنید.. درازش کنید».

این شد که پیکان وانت متولد شد از آن زمان تا حالا ایرانیان هر خودرویی که می‌بینند برای زنده نگه‌داشتن یاد اسی و رفیقش درازش می‌کنند و یک وانت شیک مجلسی ازش درست می‌کنند و به نوبه خود شورش را در می‌آورند.

در فعالیت‌های اجتماعی هم وضع به همین منوال پیش می‌رود. مثلا شخصي زمانی در اروپا شاید هم انگلستان که جزیره کوچکی در غرب آفریقاست به رفیقش گفت: «ببین انصافا بیا وقتی سوار اسب میشی یکم کمتر الاغ باش!

اين‌قدر این حیوون زبون بسته رو نزن!» رفیقش هم از اون به بعد کمی کمتر الاغ بود و دقیقا همینجا استارت حمایت از حیوانات زده شد اما الان در کشور ما یک عده پیدا شدند كه میگن شما اگر سگ خریدی بهش کمتر از بیف استراگانوف و سس تارتار بدی جنایتکاری!

یا حتی معتقدند اگر موشی در خیابان زیر ماشین بمیره باید طرف غرامت بده. شما ببین اگر بخواهیم شور همه چیز را در بیاوریم تا کجا میره ماجرا.

یا مثلا در قرن19 یک خانمی آمد گفت: «این انصافا نامردیه كه ما زن‌ها هم کار ‌کنیم اما حقوق کمتر بگیریم و حق رای نداشته باشیم» باقی بانوان هم گفتند: راست میگی.

این‌طوری جرقه حقوق برابر خانم‌ها و آقایان زده شد، اما در کشور ما یک عده معدودی دیگر خیلی شور قضیه را درآوردند. یعنی اگر یک خانم دزدی هم انجام بده و آقایان بگن باید طرف مجازات بشه برخی شورش می‌کنند که وامصیبتا!

شما در سراسر تاریخ در سر ما زدید. چرا به حقوق خانم‌ها احترام نمیذارید؟ و...» و این عزیزان هم به نوبه خود شور ماجرا را در می‌آورند. خلاصه اینکه جوگیر نباشیم. احسنت!


کادوناز | جدیدترین و بروز ترین مطالب در زمینه های خبر و بازیگران و فرهنگ و هنر و مقالات پزشکی و سبک زندگی و سرگرمی و بهداشت و تکنولوژی و دنیای مد و آشپزی.