کوفته تبریزی،غذای مشهور آذری


و اما کوفته تبریزی... این غذای مشهور آذری های عزیز، مشکل همیشگی در تهیه ی این غذا ی سنتی ولذیذ در وارفتن کوفته هاست. اولین راه حل این مشکل کسب تجربه که بسیار مهم است و راه دیگر استفاده از یک دستور تهیه یک کوفته خوشمزه ولذیذ شما را یاری کند.

مواد لازم :

مغز ران گوساله چرخ کرده :750 گرم _ران مرغ بدون استخوان :100 گرم _لپه پخته شده وچرخ کرده 300 گرم _سبزی خرد شده :500 گرم (شوید 100، تره 200، مرزه 100،ترخون 50، ریحان 50)

سیب‌زمینی پخته وچرخ کرده :1عدد

برنج خیس خورده :1پیمانه

زعفران آب زده :1قاشق غذا خوری

آرد نخودچی :1قاشق غذا خوری

تخم‌مرغ خام :1عدد

پیاز درشت :1عدد

مواد داخل کوفته :

رب گوجه:2قاشق مرباخوری 

پیاز کوچک :1عدد 

تخم‌مرغ پخته :1الی 2عدد 

الو :چند عدد 

گردو :چند عدد 

مواد سس کوفته :

غوره :نصف پیمانه 

زیره کوبیده :1قاشق غذا خوری 

رب گوجه :1قاشق غذا خوری 

نمک، فلفل، زردچوبه :به مقدار لازم 

زعفران آب زده :1قاشق غذا خوری 

گوجه فرنگی :4عدد 

پیاز درشت :1عدد 

برگ بو :2عدد 

طرز تهیه :

1_گوجه ها را ریز خرد کرده و با کمی پیاز داغ می گذاریم روی حرارت تا گوجه ها نرم شود. یک قاشق رب اضافه می کنیم. نمک، فلفل ویک قاشق غذاخوری زعفران آب زده و ادویه را روی آن می ریزیم، غوره را اضافه کرده ویک لیتر آب گرم اضافه کرده می گذاریم جوش بیاید. 

2_گوشت ومرغ باید یک مرتبه چرخ شود واگر یک مرتبه هم در دستگاه غذا ساز پخته شود بسیار خوب ومناسب است چون گوشت بافت پیدامی‌کند. پیاز را رنده کرده یا چرخ کنیدو آب آن را بگیرید وتفاله آن را با گوشت مخلوط میکنیم.

3_لپه پخته شده وچرخ کرده  و سیب‌زمینی پخته شده وچرخ کرده را هم اضافه می کنیم. نمک، فلفل، زعفران وزیره را اضافه کرده وبا دست ورز می دهیم. 

4_1عدد تخم‌مرغ خام و1قاشق آرد نخودچی را اضافه کرده با دست کامل ورز می دهیم تا چسبندگی کامل پیدا کند. 

5_سبزی را خرد کرده آب آن را با دست گرفته،اضافه کرده دوباره ورز می دهیم، برنج را یک جوش می دهیم وبه مواد اضافه می کنیم.

6_اگر مواد شل باشد به آن آرد نخودچی می زنیم، چندین بار مخلوط گوشت را به کف ظرف می کوبیم تا کاملا چسبندگی پیدا کند.

7_یک پارچه تنظیف یا یک پارچه تمیز نخی نازک را داخل یک کاسه گود قرار داده ومواد آماده شده گوشت را داخل تنظیف که داخل کاسه است می گذاریم.

8_رب، پیاز داغ، زعفران، گردو والو خیس خورده، نمک، فلفل، همه را با هم مخلوط می کنیم وسط گوشت داخل تنظیف را گود کرده، تخم‌مرغ پخته وسایر مواد را وسط گوشت قرار داده ودو تنظیف را گرفته، دور تا دور گوشت را جمع می کنیم. دستان را با آب گرم خیس کرده وکوفته را کاملاً گرد نمایید ودرز آن را می بندیم. 

9_تنظیف را گره زده داخل زود پزی که سس تهیه شده در آن در حال جوش است می اندازیم، دو عدد برگ بو نیز اضافه کرده که در آخر آن را خارج می نماییم. کوفته به مدت 1ساعت زمان لازم دارد تا در زود پز پخته شود. 

10 _وقتی پخته شد تنظیف را از دور کوفته برداشته دوباره داخل زود پز می گذاریم.

11_حرارت را کم کرده تا سس به خورد کوفته برود.

نکات :

1_حرارت در ابتدای کوفته باید زیاد باشد تا کوفته بگیرد ووانرود، سپس حرارت را کم کرده تا کوفته مغز پخت شود.

2_کوفته تبریزی به همین شکل بزرگ تهیه می‌شود اگر در تهیه کوفته در این اندازه مشکل دارید می توانید با همین مواد کوفته های کوچک تری تهیه کنید ودر همین سس بچینید تا پخته شود. 

3_می توانید ازمرغ استفاده نکنید ولی همین مقدار مرغ باعث چسبندگی بسیار خوبی در گوشت شما می شود که از وارفتن کوفته شما جلوگیری می‌کند.

4_از گوشت سردست وکمی گردن نیز می‌توانید استفاده کنید.  

 

  


کادوناز | جدیدترین و بروز ترین مطالب در زمینه های خبر و بازیگران و فرهنگ و هنر و مقالات پزشکی و سبک زندگی و سرگرمی و بهداشت و تکنولوژی و دنیای مد و آشپزی.