راههای کاهش وزن برای لاغری و تناسب اندام

  • نویسنده :
  • بازدید : 63 مشاهده
  • دسته بندی : سلامت ,

راههای کاهش وزن برای لاغری و تناسب اندام

 

 

    برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب و ایده‌آل، پیش از هر چیز به اصلاح برنامه و رژیم غذایی بپردازید و به جای مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده، مصرف خوراکی‌های طبیعی سالم و غذاهای آب‌پز یا بخارپز شده را در برنامه غذایی خانواده قرار دهید.

    مصرف مواد غذایی سالم، افزایش وعد‌ه‌های غذایی و داشتن تحرک لازم را مهم‌ترین شرط برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب بدانید. رعایت ساده ‌ترین نکات می‌تواند خانواده‌ای را برای همیشه از خطر اضافه وزن و چاقی و عوارض ناشی از آن از قبیل فشارخون، بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی، تنگی‌نفس، چربی خون و ده‌ها بیماری مفصلی – عضلانی دیگر رهایی بخشد.

    با مطالعه و به‌کارگیری ساده‌ترین راه‌ها از بروز چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنید:

    هرروز نصف لیوان آب گریپ ‌فروت را با نصف لیوان آب پرتقال مخلوط کرده و بنوشید. این کار به افزایش متابولیسم بدنتان کمک می‌کند.

    افزایش سوخت‌وساز بدن با فعالیت‌های بدنی و ورزش مهم‌ترین شیوه درمان چاقی و اضافه وزن است. بهترین ورزش‌ها برای این منظور شنا، دویدن مسافت‌های کوتاه و تنیس است.

    ماساژ اندام‌ها به ویژه ماساژ بخش‌هایی از بدن که دچار سلولیت هستند پیش از حمام در درمان سلولیت‌ها و کاهش وزن موضعی بدن بسیار مؤثر است.

    نوشیدن آب سبزیجاتی مانند کلم و کرفس به‌عنوان بهترین چربی‌سوزهای گیاهی از سوی متخصصان تغذیه و طب سنتی توصیه می‌شود.

    یکی دیگر از شیوه‌های پیشگیری از چاقی و تجمع چربی‌ها در بدن نوشیدن آب و عرقیات گیاهی چربی‌سوز است. نوشیدن آب و عرقیات گیاهی به میزان کافی می‌تواند موجب افزایش متابولیسم بدن شده و این شیوه به مرور موجب بهبود روند کالری‌سوزی در بدن شود. به این ترتیب نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز و گنجاندن عرق گیاهی زیره و عرق شوید به همراه آب در برنامه غذایی و میان‌وعده‌های غذایی، می‌تواند علاوه بر پاکسازی بدن از چربی‌ها و مواد زائد به افزایش میزان سوخت و ساز کالری‌ها در بدن نیز کمک کند. برای تهیه این نوشیدنی‌ها کافی است مقداری از این عرق‌های گیاهی را با همان مقدار آب ترکیب کرده و خنک میل کنید.

    افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند باید از انواع چای‌های گیاهی مانند چای گزنه یا چای باباآدم استفاده کنند تا به این ترتیب علاوه بر استفاده از خواص چربی‌سوزی آنها از خواص آرامش‌بخشی و تسکین‌دهندگی آنها نیز بهره‌مند شوند. نوشیدن این چای‌ها ۲ تا ۳ فنجان در طول روز می‌تواند تأثیر  مؤثر و مفیدی در کاهش وزن و برطرف کردن بدخلقی داشته باشد.

    نوشیدن مخلوطی از آب جعفری به همراه آب‌هویج در میان‌ وعده عصرگاهی می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش وزن و از بین رفتن چربی‌ها در بدن داشته باشد. نوشیدن آب جعفری به تنهایی می‌تواند موجب کنترل و تنظیم میزان قند خون شده و به سلامت افراد دچار اضافه وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف جعفری در وعده‌های غذایی می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش داده و آن را کنترل کند. هنگام خرید، دقت کنید تا هویج تازه و برگ‌های تیره‌تر جعفری را انتخاب کنید.

    مصرف فلفل قرمز در وعده‌های غذایی، مهم‌ترین عامل برای افزایش سوخت‌وساز بدن میباشد. فلفل ‌قرمز یکی از طبیعی‌ترین خوراکی‌های چربی‌سوز است که می‌تواند میزان چربی‌های موجود در بدن را به حداقل ممکن برساند. درصورت داشتن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، درد معده یا بیماری‌های گوارشی دیگر و همین‌طور درصورت ابتلا به بیماری‌های عصبی یا زودخشمی، این شیوه را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل‌شان انتخاب نکنید و به جای این شیوه سراغ دیگر شیوه‌های طبیعی درمان رفته و با مشورت متخصص یا درمانگر حاذق طب سنتی یا مکمل بهترین شیوه طبیعی لاغری را امتحان کنید.

    یکی از مزیت‌های درمان چاقی با کمک طب‌ سوزنی چین، امکان تغییر سایز، لاغری و کاهش‌وزن موضعی برخی از اندام‌های بدن است. در این شیوه درمانگر با کمک سوزن‌های بسیار نازک و یک‌بار مصرف به کاهش سایز و لاغر شدن برخی از اندام‌ها مانند شکم، بالای پاها و پهلو‌ها می‌پردازد. در این شیوه درمانگر با تحریک اندام مورد نظر به کلاژن‌سازی، جمع شدن و کاهش سایز آن عضو کمک می‌کند و بیمار پس از ده جلسه درمانی می‌تواند شاهد کاهش‌وزن و کاهش سایز در موضع مورد نظر باشد. این شیوه در افرادی که علاقه‌مند به داشتن سایزی یکسان در تمامی اندام‌های بدن هستند، بسیار مؤثر است.

    اگر در جست ‌و جوی راهی هستید که بتوانید به واسطه آن روند لاغری خود را افزایش دهید، می‌توانید روی ماساژ طب چینی  حساب کنید. درمانگران این شیوه درمانی با ماساژ نقاط خاصی از بدن که دقیقاً همان نقاط طب سوزنی است به افزایش سوخت ‌و ساز بدن کمک کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می ‌بخشند. به این ترتیب با کمک این شیوه درمانی علاوه بر آنکه می‌توانید عملکرد اندام‌های درونی را در مسیر لاغر شدن هدایت کنید، می‌توانید از تأثیر ماساژ به ‌صورت موضعی به ویژه در ناحیه شکم، پهلوها و بالای پاها بهره ببرید و زودتر از آنچه باید به وزن ایده‌آل تان نزدیک شوید.

    گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی، دست‌کم سه بار، تأثیر زیادی در کاهش وزن و افزایش میزان سوخت ‌وساز بدن دارد. این گیاه دارویی از آن نظر که متابولیسم بدن را بالا می‌برد، در گروه موفق ‌ترین چربی ‌سوزها و کالری‌ سوزهای طبیعی به حساب می‌آید که می‌تواند روند لاغری را در افراد علاقمند به کاهش وزن تسریع کند. خوردن سالاد حاوی زنجبیل یا ماستی که زنجبیل تازه در آن رنده‌ شده می‌تواند میزان اشتهای افراد را پیش از خوردن ناهار و شام کاهش دهد و به این ترتیب به کاهش وزن منجر شود.

    مصرف سرکه سیب می‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد. نوشیدن مخلوطی از یک لیوان آب و دو قاشق  غذاخوری سرکه سیب، یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش سوخت ‌و ساز کالری‌ها میباشد. از طرفی به افراد دچار اضافه وزن توصیه میشود که به جای مصرف سس هنگام خوردن سالاد، از سرکه انگور یا سرکه ‌سیب استفاده کنند.

 

 


 

 

 

     جو دو سر سرشار از فیبر است و ساعت ها در معده شما باقی می ماند. شما می توانید آن را با توت، شیرین سپس مصرف کنید.

     حبوبات کالری کم اما فیبر زیادی دارند که در کاهش وزن موثر است. هفته ای یک بار به جای گوشت، حبوبات مصرف کنید. در این صورت شما مقدار زیادی چربی از رژیم تان حذف و فیبر را جایگزین آن خواهید کرد.

    افرادی که آجیل می خورند مدت زمان بیشتری از آنهایی که برنج می خورند، سیر می مانند. برای سیر ماندن در طول روز،24 عدد بادام بخورید. از مصرف آجیل های شور نیز خودداری کنید زیرا سدیم زیاد، فشار خون را بالا می برد.

    پودر پروتئین تنها مخصوص ورزشکاران نیست. پودر پروتئین حاوی اسید آمینو است که چربی‌ها را می سوزاند و در ساخت ماهیچه مؤثر است. دو قاشق چای خوری از این ماده را به اسموتی خود اضافه کنید و از فواید مواد مغذی و سالم آن لذت ببرید. برای درست کردن اسموتی، میوه، ماست و شیر کم چرب را با پودر پروتئین مخلوط کنید.

    هر کسی به مقدار کمی چربی برای کنترل گرسنگی احتیاج دارد. از اسید چرب تکثیرنشده مانند روغن زیتون یا کانولا مصرف کنید. این مواد کلسترول شما را کنترل و شما را سیر نگه خواهد داشت. روغن‌های هیدروژنه را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید زیرا با چربی‌های ترانس ناسالم ساخته شده اند.

    توت سرشار از فیبر است. یک فنجان از این ماده تنها ۶ گرم کالری دارد.

    تخم مرغ شامل ویتامین B12 است. ویتامینی که چربی  های بدن را از بین می برد. افرادی که روزانه برای صبحانه تخم مرغ مصرف می‌کنند، بیشتر از آنهایی که نان‌های شیرین می‌خورند، وزن کم می‌کنند. اگر کلسترول بالایی دارید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

    بدن شما هنگام هضم پروتئین کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات و چربی می‌سوزاند. اگر می خواهید چربی اشباع شده کمتری دریافت کنید، ماهی بخورید. سالمون و ماهی تن انتخاب های خوبی هستند. این مواد حاوی امگا 3، از استرس که خود عامل چربی شکم است، جلوگیری می کنند.

    اگر می خواهید گرسنه نشوید، غلات مصرف کنید. فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می دارد.

    سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکلی سرشار از فیبر زیاد و کالری کم هستند. قبل از وعده‌های غذایی خود، سالادی با سبزیجات سبز رنگ درست و مصرف کنید.

   لبنیات، کلسیم چربی‌ها را از بین می برد. فقط یادتان باشد که لبنیات کم چرب یا بدون چرب مصرف کنید.

    کره بادام زمینی سرشار از نیاسین (ویتامین B3است، ویتامینی که هضم غذا را سرعت می بخشد و چربی شکم را نیز از بین می برد. مراقب مقدار مصرفی آن باشید. از آنجا که این ماده چربی زیادی دارد، مصرف تنها 2 قاشق غذاخوری از  آن در روز توصیه می شود. تا جایی که می توانید کره بادام زمینی خانگی مصرف کنید؛ زیرا در کره‌های بادام زمینی که در بازار به فروش می رسند، شکر اضافه شده است.

   علاوه بر چربی‌های سالمی که در این ماده وجود دارد، آواکادو منبع فیبر (11 تا 17 گرم در یک عدد آواکادو) و یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از گرسنگی است.

    همراه با لاغری و تناسب اندام از اکسیر سلامتی استفاده نمایید و از عرق بوقناق برای درمان دیابت و کبد چرب بسیار مصرف میشود.

 

 

پایان

 

امیر حسین البرز

خرداد 1396

 


کادوناز | جدیدترین و بروز ترین مطالب در زمینه های خبر و بازیگران و فرهنگ و هنر و مقالات پزشکی و سبک زندگی و سرگرمی و بهداشت و تکنولوژی و دنیای مد و آشپزی.